Tuesday, October 9, 2012

:: Kisah teladan ::

Salam'alaik..

Suka untuk saya share disini kisah yang terkesan kedalam hati saya..

Sumber dari Ustazah Hafizah Musa.. Ustazah mengajak kita muhasabah kembali diri dengan mengingatkan agar kita haruslah sering bertaubat kepada Allah swt samada melalui istighfar, solat sunat ataupun qiamullail.. kerana kita mungkin melakukan dosa2 tanpa kita sedar.. dan dosa2 ini boleh mempengaruhi kehidupan seharian kita dan menganggu amal soleh kita yang lain.. 

Suatu kisah, Sufyan Ats-Tsauri merupakan seorang tabi'in.. abid (org kuat beribadah) yang sentiasa bangun malam mengerjakan solat tahajud dan berqiamullail. Suatu ketika, ditaqdirkan selama 5 bulan dia tidak terjaga dari tidur untuk bgn bertahajud.. Sufyan Ats-Tsauri berasa nikmat bangun malamnya itu telah ditarik oleh Allah swt..

 Lalu dia berfikir, dosa apakah yang dilakukan sehingga Allah menarik kembali nikmat dia untuk melakukan ibadah malam.. Rupa2nya, atas ilham dar Allah, dia tersedar bahawa dia pernah melihat seorang manusia yang menangis ketika solat, lalu dia berkata " Dia adalah orang yang riya'!" di dalam hatinya.. Kerana lintasan hati (dosa bersangka buruk) itu lah Allah menjauhi kan dia dari amal soleh berqiamullail.. Maka terus Sufyan Ats-Tsauri pun bertaubat!

Subhanallah! Tabarakallah.. wlaupun hanya sedikit lintasan hati Allah telah 'menegur' hambanya dengan peringatan begitu.. Apatah lagi kita di zaman ini yang penuh dengan bercakap yang buruk dalam hati, mengumpat, menfitnah dan sebagainya... Makin jauh lah hati kita ini kearah amal-amal soleh.. Lama sungguh saya juga tidak berqiamullail.. :( Moga Allah ampunkan kita..

Kisah kedua, 
Ada seorang ulama' di zaman silam, (tak ingat nama ustazah sebut) menceritakan, kuda tunggangan nya meliar, x mau dengar arahan tuannya, dan isterinya di rumah melawan kata/meninggikan suara kepadanya.. Melihat keadaan ini, lalu dia berfikir, pasti ada sesuatu dosa yang dilakukan yang masih belum dia bertaubat.. 

Mulia sungguh hatinya.. kalu kita pada hari ini pasti akan menyalahkan kuda tunggangan, atau marah pada isteri yang kurang ajar. Kita lebih meletakkan kesalahan pd orang, dan bukan pd diri kita.. 
Astaghfirullah..
Moga selepas ini kita banyak melihat kedalam diri kita kembali.. yang tak kena tu bkn org lain, tp dosa kita sendiri..

Mudah2an menjadi peringatan buat diri yg banyak kekurangan ini...

T.kasih ustazah atas perkongsian..

0 comments:

Post a Comment