Monday, April 19, 2010

Bermusafir lah..

salamun'alaik..

Minggu ni jalan lagi.. ^__^ saya suke jalan2 rupanya.. eheh. Jauh perjalanan luas pemandangan.. dan semakin kita mengkagumi Kekuasaan Ilahi.. Bila kita lihat bukit-bukit di kiri dan kanan jalan raya.. kabus di pagi2 hari... pokok2 yang tinggi dan hijau je sume... ada satu perasaan dlm jiwa terasa.. keTENANGan... ciptaan Allah semua membuat diri rasa tenang... Benar lah kata Allah, Allah suruh kita berFIKIR...:

[17]
Mengapa mereka yang kafir masih mengingkari akhirat) tidakkah mereka memperhatikan keadaan unta bagaimana ia diciptakan?
[18]
Dan keadaan langit bagaimana ia ditinggikan binaannya.?
[19]
Dan keadaan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan?
[20]
Dan keadaan bumi bagaimana ia dihamparkan?

surah Al-Ghasyiah

Petang tu pulang ke KL, hujan dengan sangat lebat.. saya menyaksikan 2 accidents berlaku di tepi jalan.. 1 yg berlanggar dengan divider jalan, [hilang kawalan barangkali,]lg 1 berlanggar antara 2 buah kereta..[break x makan atau x nampak jalan..] agak seram juga hujan2 begini.. Kalu Allah nk ambil nyawa, bila2 masa sahaja.. Dalam hati berdoa moga kami selamat sampai..

[35]
Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.

Surah Al-Anbiyaa'


Flash back sikit-- Last week pegi melawat Nihlah di Hospital Ampang.. Alhamdulillah, telah selamat melahirkan Mujahid Jr yang diberi nama Ikram Fakhri bin Abdullah Mujahid..

[67]
Dia lah yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari (setitis) air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging; kemudian Ia mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian kamu (dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; kemudian kamu (dipanjangkan umur) hingga sampai menjadi tua. Dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan sebelum itu. (Allah melakukan kejadian yang demikian) supaya kamu sampai ke masa yang ditentukan (untuk menerima balasan); dan supaya kamu memahami (hikmat-hikmat kejadian itu dan kekuasaan Tuhan).

Surah Al-Ghaffir

Boleh tgk gmbr Ikram di blog mama nya

sangat comeel!! ^_^

Sekian update tentang ziarah dan jalan2.. jumpa lagi!

0 comments:

Post a Comment