Tuesday, March 30, 2010

Journey to the North ^__^

salamun'alaik..

weekend baru-baru ni, saya bersama Team TPSM KNL telah berjaulah ke Perlis, Penang, Kedah dan Perak..Alhamdulillah..Allah permudahkan perjalanan kami.. segalanya berjalan lancar.. ^__^

Dikongsikan beberapa sahaja gambar-gambar sepanjang jaulah.. bak kata org, a picture tells a thousand words...so x yah la saya elaborate panjang2, hehee..


Di UTP, Tronoh...org2 kuat K-Perak..hehee


Di depan University Heights, RM..rumah akhwat USM.. pagi yg cerah~


Di sekolah Islah, Sungai Petani..bersama akhwat K-Kedah


Di Arau, Perlis..tq k.aisyah 4 the delicious breakfast! =)

Hm, tarbiyah yg cukup bermakna buat saya.. kata seorang kakak yg sering berulang-alik Perlis-KL semata2 untuk dakwah;
"Akak yakin musafir kali ini sgt2 bermakna untuk tarbiyah antum personally..salam sawah padi menghijau..moga terus istiqamah dan tsabat..!"

suara hati; Ya Allah, berikan aku semangat juang setinggi itu!"

Thursday, March 25, 2010

::BoiKoT mesti terus..!::

salamun'alaik..

suka untuk saya kongsikan disini penyataan sidang media yg dikeluarkan oleh AQSA SYARIF tentang saudara kita di Palestin dan situasi Masjidil Aqsa ketika ini...

"Ya Allah, bantu lah kami dalam perjuangkan agamaMu dalam apa cara sekalipun... Amin Ya Rabb.. Moga dengan usaha sekerdil ini ada nilaian nya disisiMu Ya Allah.."

Ayuh sahabat2, sebarkan..mari kita BOIKOT.. dengan terus menerus..bukan sekadar bermusim.. pesanan buat diri ini khususnya..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Situasi tegang di Baitul Maqdis timur dan di Masjid al-Aqsa terutamanya menimbulkan keresahan dan kebimbangan di kalangan masyarakat antarabangsa dan umat Islam khususnya. Ketegangan yang sudah berlanjutan lebih dari seminggu semakin memuncak apabila pada 16hb Mac 2010, polis Israel bertindak ganas mencederakan lebih dari 49 rakyat Palestin yang cuba melindungi kesucian Masjid al-Aqsa.

Rakyat Palestin dan umat Islam tidak punya pilihan melainkan bangkit mempertahankan Masjid al-Aqsa ekoran tindakan Israel membangunkan semula kuil Hurva di perkarangan Masjid al-Aqsa. Ia adalah satu tindakan yang jelas bertujuan untuk mengancam Masjid al-Aqsa dan sebahagian dari perancangan jahat untuk meruntuhkan masjid tersebut dan menggantikannya dengan Haikal, tempat penyembahan Yahudi yang selama ini menjadi angan-angan mereka. Upacara perasmian kuil pada 15 Mac yang lalu yang turut dihadiri oleh Perdana Menteri Israel, Benyamin Netanyahu adalah percikan api pertama yang akan mencetuskan ledakan besar. Ekoran dari tindakan provakasi ini, Khaled Mish’al tokoh dan jurucakap HAMAS di Damsyik menggesa supaya rakyat Palestin bangkit melancarkan intifadah demi mempertahankan Masjid al-Aqsa dan Tanah Suci Baitul Maqdis. Tindakan Israel membangunkan tempat ibadat mereka di kawasan penduduk Arab yang beragama Islam dan Kristian adalah jelas menggunakan sentimen keagamaan untuk melanjutkan agenda jahat Zionis untuk menguasai Baitul Maqdis.

Perancangan ini adalah seiring dengan pengumuman Tel Aviv untuk meneruskan projek pembinaan penempatan haram Yahudi yang menempatkan tambahan 1,600 unit apartment di Baitul Maqdis timur. Meskipun Israel bersetuju untuk menghentikan projek penempatan Yahudi di Tebing Barat dan Baitul Maqdis timur dalam semua perundingan damai yang dicapai bersama pihak berkuasa Palestin sejak dari Perjanjian Oslo 1993 sehinggalah Konferens Annapolis pada tahun 2007, namun seperti yang dijangka, Israel sama sekali tidak akan menghormati syarat-syarat rundingan damai tersebut. Sudah termaktub di dalam Perlembagaan negara haram Israel bahawa Tebing Barat yang mereka rujuk sebagai ‘Judea’ dan ‘Samaria’ adalah bahagian yang integral dari negara Israel dan Jerusalem (Baitul Maqdis) diwartakan sebagai ibu negara Israel yang abadi. Pembinaan penempatan Yahudi di atas tanah-tanah rakyat Palestin yang mereka rampas adalah bertujuan untuk mengyahudikan Baitul Maqdis. Kehadiran kuil Hurva adalah pelengkap kepada cita-cita untuk menguasai Baitul Maqdis sepenuhnya dengan mengeluarkan rakyat Palestin yang beragama Islam dan Kristian.

Dalam saat-saat situasi cemas yang berlaku kini di Baitul Maqdis timur dan Masjid al-Aqsa maka AQSA SYARIF menegaskan berikut:-

1. AQSA SYARIF menggesa pemimpin-pemimpin negara Islam supaya bersuara dan menyatakan sikap dan pendirian terhadap provokasi Israel di tanah suci Baitul Maqdis. Negara-negara Islam wajib bersatu menggesa PBB supaya memanggil satu persidangan tergempar bagi mengambil tindakan ke atas Israel yang jelas mencabul hak rakyat Palestin dengan mengocak sentimen keagamaan.

2. AQSA SYARIF menggesa masyarakat antarabangsa supaya mendesak Israel menghormati semua syarat-syarat perundingan damai yang telah dipersetujui dengan pihak berkuasa Palestin terutama persetujuan Israel untuk menghentikan projek pembinaan penempatan Yahudi di Tebing Barat dan Baitul Maqdis timur. Tindakan Israel meneruskan pembinaan penempatan Yahudi di sana pasti akan menggagalkan proses rundingan damai dan apa yang dikatakan sebagai penyelesaian dua negara.

3. AQSA SYARIF menggesa Amerika Syarikat supaya berhenti menyebelahi dan melindungi Israel yang telah sekian lama melanggar ketetapan PBB berkaitan hak rakyat Palestin. Pencabulan Israel ke atas hak-hak rakyat Palestin yang diperakui oleh piagam PBB dan Deklarasi Hak Asasi Manusia 1948 adalah berpunca dari dasar luar Amerika yang mempertahankan semua tindakan regim Zionis itu meskipun ia bertentangan dengan prinsip undang-undang dan hak asasi.

4. AQSA SYARIF menyeru umat Islam supaya tidak terpedaya dengan perancangan jahat regim Zionis yang berselindung di sebalik proses rundingan damai untuk melanjutkan agenda pendudukan bumi Palestin dan Baitul Maqdis. AQSA SYARIF yakin bahawa satu-satunya jalan penyelesaian yang ampuh ialah dengan seluruh umat Islam berdiri teguh di belakang rakyat Palestin dan menyatakan solidariti mereka terhadap perjuangan pembebasan bumi Palestin dari pendudukan Zionis. Umat Islam juga wajib membantu baik dari segi kewangan dan moral serta mempertahankan hak rakyat Palestin dalam forum-forum antarabangsa.

5. AQSA SYARIF menyeru semua rakyat Malaysia, khususnya umat Islam supaya tidak melanggan produk-produk yang dikenalpasti memberi sokongan kepada ekonomi Israel. Empat barangan yang jelas menyumbang kepada ekonomi Israel ialah McDonald, Coca-Cola, L’oreal dan Nestle. Umat Islam diseru supaya mengutamakan barangan tempatan dan hanya melanggan produk asing terutama dari Amerika Syarikat yang menjadi sekutu kuat Israel apabila perlu sahaja dan sebagai pilihan terakhir. AQSA SYARIF mengajak seluruh rakyat Malaysia supaya menyambut kempen BDS (Boycott, Divestment and Sanction – kempen memboikot, mengalihkan pelaburan dan sekatan) terhadap Israel yang giat diterajui oleh masyarakat madani (civil society) kumpulan hak asasi dan pertubuhan bukan kerajaan di peringkat global.

6. AQSA SYARIF juga menyeru umat Islam supaya membela Masjid al-Aqsa yang merupakan masjid ketiga paling suci dalam Islam. Kewajipan melindungi masjid tersebut dan tanah suci Baitul Maqdis berada di atas pundak umat Islam seluruh dunia dan bukan menjadi tanggungjawab rakyat Palestin semata-mata.

7. AQSA SYARIF mengalu-alukan peranan yang dimainkan oleh pelbagai NGO yang menyokong perjuangan rakyat Palestin dan konsisten di dalam menyemarakkan kempen solidariti bersama rakyat Palestin. AQSA SYARIF akan terus berganding bahu dengan semua pihak untuk meningkatkan kesedaran rakyat Malaysia agar menyumbang wang ringgit dan menghulurkan bantuan demi membela rakyat Palestin yang tertindas oleh kekejaman regim Zionis Israel.

8. AQSA SYARIF juga tidak lupa untuk merafaqkan sembah kepada DYMM Yang Dipertuan Agung dan menzahirkan sokongan kepada Kerajaan Malaysia yang tidak pernah mengiktiraf negara haram Israel sejak negara mencapai kemerdekaan dan konsisten di dalam menyanggah pendudukan regim zionis Israel ke atas bumi Palestin.

Sekian kenyataan AQSA SYARIF dan semoga rakyat Palestin terus teguh di dalam perjuangan mereka dan akhirnya kemenangan berpihak kepada pejuang-pejuang di jalan Allah swt.

Ust. Hasanuddin bin Mohd Yunus

Pengerusi AQSA SYARIF

AQSA SYARIF adalah sebuah badan bermotif kebajikan yang didaftarkan di Malaysia No. 729288P. Misi AQSA SYARIF adalah Penyebaran Maklumat tentang Palestin, Bantuan Kemanusiaan, Bantuan Kewangan dan Kerjasama. AQSA SYARIF beribu pejabat di Kajang Selangor. No. Telefon: 013-7444428.

Laman web: www.aqsasyarif.com

Tuesday, March 23, 2010

::Konsert Lifeline for Gaza::

Salamun'alaik..

It' been quite a long time I didn't go to concert.. I would say... more than 2 years dah kot.. can't remember..

This friday ada Konsert Lifeline for Gaza.. anak usrah telah memberi hint untuk ajak mak usrah nya ni pergi kesana... eheh.

Hm, kalu x de aral apa2, teringin juga pegi.. yuk! ajak teman2 skali.. ^_^

*********************************



Info program seperti berikut: ada ralat sikit maklumat dlm poster tu..

Tarikh : 26 Mac 2010
Masa : 8pm-11pm
Tempat : Masjid Wilayah, Jalan Duta

Berhibur sambil membantu saudara kita di Palestine.. Ayuh..!


Friday, March 12, 2010

:2nd week of March::

salamun'alaik..

1. Hari ni saya mengambil cuti dan menghantar mak dan abah ke LCCT.. Mereka akan ke Banda Aceh untuk meraikan anak sepupu yang berkahwin dgn org sana... Pada masa yg sama, mengambil peluang berjalan2 skali la tu.. mak, jgn lupa buah tangan untuk saya ye! ^_^

Bila mak x de ni, kena la menguruskan rumah lebih sikit dr biasa.. ehm , masa mak ada kita memang take things for granted je.. skrg, baru rase, huhu... Berharap dgn sangat moga mak abah selamat pulang semula ke Malaysia nanti...

2. Ahad --> Walimah Kak Izahana.. ^_^ moga semua nya berjalan lancar ye kak.. mlm sabtu akhwat KNL akan beramai-ramai rewang di rumah kak Izahana... tlg2 apa yg patut.. moga dipermudahkan segalanya...

3. makluman hebahan program pada minggu hadapan 20 March 2010:

Kongres Gerakan Mahasiswa Nasional 2010

Objektif
  • Menyusun semula gerakan mahasiswa peringkat nasional.
  • Memperkemaskan struktur gerakan di setiap peringkat (nasional dan kampus).
  • Re-branding semula SMM sebagai satu wadah dan koalasi gerakan mahasiswa yang terbesar di peringkat nasional.
Matlamat
  • Memberi penerangan kepada semua aktivis mahasiswa berkenaan struktur gerakan serta hala tuju dan matlamat SMM
  • Memperkenalkan pimpinan setiap kampus kepada seluruh aktivis
  • Menyusun semula perwakilan yang terpilih dalam satu organisasi di peringkat nasional (MPMN)
  • Membuka keahlian SMM secara terus dan menarik lebih ramai anak muda menyertai SMM.
p/s: Tempat berkemungkinan akan bertukar, akan update dari masa ke semasa..

Saturday, March 6, 2010

Saya bukan 'anak ikhwah'


salamun'laik..

Saya tertarik dengan entri yang ditulis oleh seorang ikhwah ni.. Tentang pandangannya dari sudut pandang beliau sebagai anak ikhwah.. disini saya quote sedikit kata2nya..


Pandanglah dari kaca mata Al-Quran. Sesungguhnya kemuliaan tidak datang dari hartanya, mahupun kedudukan, kecantikan ataupun keturunan. Ia datang dengan ketakwaan. Hanya dengan ketakwaan datangnya kemuliaan, jika kita menilai segala-galanya dari kaca mata nilaian Allah.

Ketahuilah ikhwah akhwat sekalian. Kita semua sama di sisiNya. Tiada senioriti dalam dakwah, hatta jika anak ikhwah sekalipun. Sifat inferior mu itu tidak ku terima sama sekali.

Sumber: JundulLah

Anak ikhwah mengikut definisi yg difahami sendiri = anak hasil pernikahan ikhwah akhwat, keluarga du'at


Saya bukan anak ikhwah.. cuma anak org biasa yg bersyukur kerana terpilih oleh Allah untuk mengikuti tarbiyah dan berada diatas jalanNya.. [moga terus istiqamah]

Saya bukan anak ikhwah..cuma anak org biasa yang sedang cuba meningkatkan ilmu dan amal menuju ke arah solehah, dan mengharapkan mardhatillah..

Saya bukan anak ikhwah..cuma anak org biasa yang menyedari bahawa saya perlu memikul amanah dakwah, menyambung rantai perjuangan yang telah di lalui oleh para Nabi..

Apa pun, siapa pun diri ini, jom sama2 kita bekerja untuk Islam.. saling memberi peringatan, menegur dengan hikmah kelemahan sahabat dan berkasih sayang kerana Allah Ta'ala.. ^_^

Sesungguhnya anak bukan ikhwah ini berasa semestinya cabaran untuk berdakwah kepada keluarga sendiri adalah lebih susah berbanding mendampingi mad'u di luar sana.. ini juga satu bentuk tarbiyah dari Allah.. ^_^

Semoga Allah kurnia kan saya hati yg kuat, setabah hati Nabi Nuh a.s dan para RasulNya..

::Adakah saya akan menjadi pemula kepada keluarga du'at itu..? Hanya Allah yg lebih Mengetahui..::

Tuesday, March 2, 2010

::Alhamdulillah::


salamun'alaik..

I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
further and further away from you

Ooooo Allah, you brought me home
I thank you with every breath I take

الحمد لله الحمد لله
All praises to Allah


I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud
to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that's when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you

الحمد لله
All praises to Allah

Allah, I wanna thank you
I wanna thank you for all the things that you've done
You've done for me through all my years I've been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope

O Allah, I wanna thank you
I wanna thank you for all the things that you've done
You've done for me through all my years I've been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank you for bringing me home

الحمد لله
All praises to Allah

الحمد لله

alhamdulillah..tahniah kepada K.Shira kerana telah mendapat tempat kerja! ^_^
alhamdulillah..tahniah kepada Adliah kerana akan melanjutkan pengajian ke Penang.. ^_^
alhamdulillah..kpd anak sepupu di atas pernikahannya..
alhamdulillah..syukur atas nikmat rezeki yg Engkau limpahkan kpd ku..
alhamdulillah..atas ujian hidup yg membantu mematangkan diri ini..
alhamdulillah..atas kasih sayang MU, keluarga dan sahabat yg sntiasa disisi..

May Allah bless all the people around me with Your Guidance and Great Love..