Wednesday, February 3, 2010

:: Hidup satu perjalanan ::

Salamun'alaik..

wah~ sudah masuk bulan Febuari... time flies...haih!
bulan ni juga usrati turut bertambah lagi seramai 2 org.. Kak Musfirah and Kak Huda..welcome2..ahlan wasahlan.. ^_^ gembira menerima adik bradik baru... ehm, perkongsian antara kita semua akan lebih variasi.. Kali ni mengupas tentang surah Al-'Abasa, surah yg ke-80.. apa cerita di sebaliknya ye..? Ia mengenai teguran dari Allah terhadap Rasullullah supaya tidak mengabaikan org yg berkehendak kepada Islam skalipun orang itu buta..

[1]
Ia memasamkan muka dan berpaling,
[2]
Kerana ia didatangi orang buta.
[3]
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad) ? Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran ugama yang didapatinya daripadamu)! -
[4]
Ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfaat kepadanya.
[5]
Adapun orang yang merasa keadaannya telah cukup, tidak berhajat lagi (kepada ajaran Al-Quran),
[6]
Maka engkau bersungguh-sungguh melayaninya.
[7]
Padahal engkau tidak bersalah kalau ia tidak mahu membersihkan dirinya (dari keingkarannya).
[8]
Adapun orang yang segera datang kepadamu,
[9]
Dengan perasaan takutnya (melanggar perintah-perintah Allah), -
[10]
Maka engkau berlengah-lengah melayaninya.
[11]
Janganlah melakukan lagi yang sedemikian itu! Sebenarnya ayat-ayat Al-Quran adalah pengajaran dan peringatan (yang mencukupi).
[12]
Maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah ia mengambil peringatan daripadanya.
Surah Al-'Abasa: 1-12

Ayat ni bukan la teguran kepada Rasulullah semata2, tp juga peringatan kepada kita supaya meraikan setiap mad'u yg ingin kepada Islam, tanpa memilih2 samada org itu org berpengaruh, atau pun cuma biasa2... kita bukan mengajak mad'u kpd organisasi kita, tp apa yg lebih utama, mengajak mereka kepada Allah.. peringatan ini khusus untuk diri saya..

************************************************************************************
2 Feb 2010 - travel ke Kuala Terengganu.. seawal jam 5.30am telah bersiap, kang ada yg t'tinggal flight kalu lewat... huhu.. meeting pd jam 9am di UDM dan berakhir lebih kurang pukul 1pm.. jenuh juga nak memikir kan apa yg perlu di buat bila flight delay ke 10pm..! nasib baik k.shira berada di Terengganu, dia lah yg menjadi tourist guide kepada saya dan cik Awanis.. hehehe..

Kami sempat la berjalan2 di Pasar Payang sementara menunggu kedatangan k.shira.. adeh, leceh juga nk membeli dgn membawa laptop ke hulu ke hilir.. makanya, kami pun sekadar mencuci mata melihat sutera dan songket yang cantik2 sumenya..harga pun cantik2 juga... =p

3pm - K.shira bawak kami jalan2..tp sgt lah panas terik Terengganu ni rupanya.. huhu.. solat di masjid Kristal, kemudian kami sempat juga singgah kedai keropok lekor di Losong dan ke kedai membeli beberapa barang.. [beberapa sahaja je ye...]

6pm - Pegi ke pantai...! ^_^ sukenya... saya sgt suke pantai.. melihatnya saja sudah mengembirakan hati.. lewat petang yg cantik.. angin pun kuat.. tp sekejap cuma, kami pun singgah ke rumah k.shira selepas itu... dpt bertemu dgn ibu bapa nya yg peramah dan baik hati.. mee kari itu enak sekali..! trima kasih k.shira..! ^_^ owh ye, tdk di lupakan juga, kucing2 kak shira begitu ramai skali..ada la dlm 3,4 ekor kot..huhu.. ada seekor tu cuba untuk mengesel2 di kaki saya ketika kami sedang makan, aduhai...saya hampir dah nk jerit... (>_<) maaf lah encik kucing, saya cuba untuk menyukai kamu, tp masih belum b'jaya.. hrp b'sabar ye.. saya tau kamu baik dan comel..

8.30pm - bersiap2 untuk ke airport.. k.shira dan kakaknya [Along] menghantar kami ke airport.. alhamdulillah, tiba dgn selamat tepat pukul 11pm.. satu hari yg panjang...fuh! penat.. =)

************************************************************************************

0 comments:

Post a Comment