Monday, February 8, 2010

Di mana syukur ku..?

salamun'alaik...

Kadang2 dalam meniti kehidupan seharian [urusan dunia yg kononnya sibuk ini] kurang sekali rasanya saya mengzahirkan rasa syukur kepada Ilahi...ya, solat adalah salah satu wasilah menunjukkan rasa syukur.. tp sejauh mana solat itu benar2 menimbul kan rasa syukur dalam diri, atau ia sekadar di dirikan atas dasar kerana ia satu perintah wajib dari Allah...?

hati saya terdetik, betapa banyak nikmat yang kita ambil secara direct dari Allah.. belum kira lagi nikmat yg diberi secara terselindung, yg hadir di sebalik ujian atau musibah... benar lah kalam Allah menyatakan:

[18]
Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Surah An -Nahl ayat 18

Sejak saya bekerja 7 bulan ini, hampir semua benda kena bayar..tiada yg gratis lagi di dunia ni.. benarlah kata org, wang bukan segala2 nya, tp segala2 nya memerlukan wang.. hingga ada ungkapan seperti no money no talk..! Setiap transaksi dengan manusia itu perlu di bayar... Kadang kala kasih sayang itu juga di ukur dengan wang... Cukup berbeda sekali kasih manusia dengan kasih Tuhan... Semua nikmat yang Allah beri kita terima secara percuma.. sikit pun tidak di caj.. nikmat bernafas, bergerak, tubuh badan yang sihat...pancaindera yang lengkap.. dan macam2 lagi... kalu dihitung kos setiap satu nya, berapa agaknya yang saya mampu bayar..? mungkin perlu berhutang pada Allah barangkali.. Tp Allah tidak pernah meminta untuk di bayar atas segala nikmatnya itu.. Kasihnya Allah pada hamba2 nya... melebihi dari segala-galanya..

Tp kenapa manusia begitu susah untuk menuruti perintah dan menjauhi laranganNya setelah begitu banyak nikmat yg kita ambil dr yg Maha Pemurah...? Ibarat seorang anak yg derhaka kepada ibu bapa, tp masih meminta itu dan ini dari mereka.. sungguh tidak berterima kasih..!

Jom koreksi diri, adakah kita tergolong dalam kelompok manusia seperti itu..? jika ya, masih belum terlambat untuk perbaiki diri.. Panjat kan rasa kesyukuran setinggi-tingginya walaupun pada perkara yg kecil..sesungguh nya, bila mana kita bersyukur, akan di limpah kan lagi rezeki kepada kita..

[7]
Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”.
Surah Ibrahim ayat 7

Owh ye, sedikit hebahan program:

KELAB BELIA JIM (KBJ)
KELAB RAKAN SISWA ISLAH MALAYSIA (KARISMA)
KELAB REMAJA JIM (KRJ)

akan berganding bahu menggerakkan...

TASK FORCE
"JOM CEGAH ZINA"

Suatu usaha amar makruf nahi mungkar bersama
Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI)

Tarikh: 14 Februari 2010 (Ahad)
Tempat berkumpul: Kuala Lumpur (akan dimaklumkan kemudian)
Masa berkumpul: 6.00 petang
Kita perlukan sekurang-kurangnya 100 sukarelawan!!

Jika berminat untuk terlibat, hantarkan nama penuh, umur, no. telefon dan alamat email ke abu_itqan@yahoo.com atauhafizbai@gmail.com

mengapa perlu ada Hari Kekasih [Valentine's Day]..??? sedangkan umat Islam hari-hari berkasih sayang lillahi Ta'ala.. Islam itu agama yang penuh kasih sayang.. ^_^

bahagia itu dari Allah, Dia yang mencampak kan rasa itu kedalam hati manusia.. tp kekal kah bahagia/cinta yang tidak berlandaskan cara yang betul...? fikir2 kan...

0 comments:

Post a Comment